Jak sprawdzić zbieżność kół

Mechanika samochodowa to dość szeroka dziedzina. Mechanicy mogą specjalizować się w wykonywaniu napraw elektrycznych, elektronicznych albo typowo mechanicznych. Potocznie elektryk samochodowy też nazywany będzie mechanikiem.

Tymczasem nie zajmie się remontem silnika lub wymianą sprzęgła. Może za to sprawdzić świecie, światła samochodowe i napięcie w gniazdku zapalniczki. Dla wielu mechaników miejscem pracy jest stacja diagnostyczna. To tam właściwie każdy przynajmniej raz w roku musi sprawdzić stan własnego auta i dokonać niezbędnych napraw tego, co okaże się zepsute lub zużyte. W pewnych sytuacjach kierowcy przyjeżdżają na stację po to, by ustawić zbieżność kół. Problem ze zbieżnością można łatwo zauważyć. Nawet mniej doświadczeni kierowcy powinni zwrócić uwagę na to, że kierownica zbyt mocno reaguje na najechanie samochodu na przeszkodę. Najlepiej widać to podczas uderzenia kołem w krawężnik. Przy prawidłowo ustawionej zbieżności, kierownica lekko odbije, może zadrgać. Gdy ze zbieżnością jest problem, samoistny ruch kierownicy będzie bardziej gwałtowny. Przy nieprawidłowej zbieżności charakterystyczne jest również to, że opony piszczą w trakcie skręcania. Nie jest to bardzo podobny pisk, jaki wydają z siebie, gdy auto gwałtownie rusza. Pisk ten bardziej przypomina gwizdanie opon. Mechanicy zwracają uwagę też na to, że jeżeli podczas jazdy samochodem ruch kierownicy jest dość duży a auto wcale mocno nie skręca, również powinno się poprawić zbieżność kół. Przez niewłaściwą zbieżność opony nierówno się zużywają, a zużycia paliwa może być większe.
Źródło informacji: serwis samochodów łeba.